Portfolio

Op deze pagina zijn een aantal voorbeelden van mijn werk te zien. Zoals ik over mijn werkwijze beschrijf op de welkomspagina, zijn de meeste van deze visualisaties in een proces van co-creatie met de opdrachtgever tot stand gekomen. Vandaar dat ook zeker een deel van de credits voor mijn collega’s en opdrachtgevers is!

De voorbeelden hieronder zijn zeker niet volledig, ook omdat een groot aantal van de door mij gemaakte visualisaties alleen voor intern gebruik bij mijn werkgevers en opdrachtgevers zijn en ik deze hier niet kan laten zien. Ik kan ze vaak wel een-op-een met je delen, dus wil je meer voorbeelden zien, neem dan contact op!

Voor de Hartstichting heb ik samen met vormgever Mark Broeze (en de rest van het geweldige team) een visualisatie ontworpen die de nieuwe Hart- en vaatagenda samenvat.

Voor de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties heb ik de kernboodschap uit het door hen opgesteld rapport “Patiëntperspectief op passende zorg voor mensen met kanker” samengevat in een interactieve presentatie en bijbehorende hand-out (zie afbeelding).

“Hoe kunnen we onze klanten helpen om te bepalen welke opleiding hun personeel moet volgen om de benodigde certificering actueel te houden?”. Dit was de onderliggende vraag van een ingewikkelde beslisboom die ik in bovenstaande visual sterk vereenvoudigd heb tot we de echte keuzevragen te pakken hadden.

De presentatie verliep geweldig goed en ook de hand-out is goed ontvangen. Het heeft onze boodschap echt kracht bijgezet en we zijn ontzettend blij met het voortreffelijke werk wat je voor ons geleverd hebt.– Leonore Biegstraaten, NFK

De ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen is een lang en gecompliceerd proces. Het is daarbij belangrijk om ver vooruit te kijken. Deze visual geeft onderzoekers een overzicht van
de belangrijkste stappen en acties die moeten worden ondernomen.

Voor de IPSO Centra voor leven met en na kanker werkte ik mee aan de strategievorming
en een publicatie over de 2030-visie.

Voor ReumaNederland maakte ik een visualisatie van de lange termijn strategische routekaart. Het uitgangspunt was een complex overzicht, waar ik een interactieve visualisatie van heb gemaakt waarmee de lezer steeds verder in kan zoomen. Hierboven staan de eerste twee niveaus.

Bij Crossphase was ik betrokken bij het toekomstbestendig maken van het bedrijf. Hierboven een poster die ik gemaakt heb om de belangrijkste elementen van het change plan aan de collega’s uit te leggen.


Kortgeleden heb ik op relatief jonge leeftijd een staartoperatie ondergaan aan beide ogen in het Alrijne Ziekenhuis. Het viel me op dat de informatie in de patiënteninformatiefolder nog best wel wat structuur kon gebruiken en daarom heb ik drie visuals gemaakt om toekomstige patiënten te helpen staar te begrijpen, de juiste keuze te maken voor een implantlens en handvatten te bieden voor (leef)regels in de periode voor en na de operatie.

Zoals veel organisaties was ook voor KWF de Corona-pandemie een aanleiding om het werkconcept grondig te evalueren en aan te passen. KWF gaat hybride werken. Deels thuis, deels op kantoor (we noemen dat de “Hub”) en deels op locaties van samenwerkingspartners (we noemen dat “satellieten”). Uiteraard afhankelijk van het soort werk. Om de medewerkers op een ludieke manier vertrouwd te maken met dit nieuwe concept heb ik een beslisboom gemaakt om te bepalen wat de beste werkplek op een bepaald moment is.

Om onderzoekers en ander betrokkenen te laten zien welke stappen er allemaal nodig zijn om een vinding te ontwikkelen tot toepassing in de praktijk, waarmee patiënten kunnen worden geholpen, heb ik voor de “Dutch Cardiovascular Alliance” (DCVA) bovenstaande visual gemaakt. Hierin is ook te zien bij welke stappen de DCVA ondersteuning biedt.

De “Dutch Cardiovascular Alliance” (DCVA) vroeg mij ook hun visie en actieplan voor digitale hart- en vaatzorg op afstand visueel samen te vatten. Het resultaat staat hierboven.

De juiste medicijnen, op het juiste moment voor de juiste mensen klinkt vanzelfsprekend. Helaas is het dat nog niet. Daarom heeft het “European Fair Pricing Network” (EFPN) een aantal aanbevelingen onder de aandacht gebracht bij de Europese Commissie. Ik heb hier bovenstaande one-pager voor gemaakt.

Preventie van kanker, goede zorg voor patiënten met en na kanker en passende zorg voor wie niet meer beter wordt kan KWF niet alleen. Er wordt daarom graag en actief samengewerkt met andere partijen die deze missie delen en daarvoor fondsen werven en besteden. Om uit te leggen hoe we samen kunnen werken en elkaar kunnen versterken,
maakte ik bovenstaande visual.

De Europese Unie hecht veel belang aan vaccinaties van kinderen. Zozeer zelfs dat de European Health Award in het leven is geroepen voor initiatieven die bijdragen aan dit doel. Aangezien KWF een slimme campagne bedacht heeft om de vaccinatiegraad voor HPV te verhogen wilde KWF meedingen naar deze prijs. Maar hoe de campagne op een goede manier uit te leggen? Met een visual natuurlijk! KWF behaalde hiermee de derde prijs in de European Health Award 2020.

In 2018 / 2019 heeft KWF Kankerbestrijding een nieuwe strategie ontwikkeld. Onderdeel van dit proces was een reeks workshops, zowel met collega’s als met externe experts. Ik heb deze workshops visueel samengevat in een aantal praatplaten. Leuk detail: dit was mijn eerste ‘opdracht’ als visueel consultant!

Er bestaan verschillende vormen van fondsenwerving door een gezondheidsfonds als KWF Kankerbestrijding. Maar wat zijn nu precies de verschillen? Deze visual legt het uit.

Er zijn uiteenlopende rollen en voorwaarden voor de deelname aan onderzoeksprojecten zoals door KWF Kankerbestrijding gefinancierd. Deze visual maakt dat inzichtelijk. Het maken van deze visual voor in een informatiedocument voor aanvragers van onderzoeksfinanciering heeft intern heel veel goede discussies, inzichten en helderheid opgeleverd.

Martijn heeft de gave om complexe vraagstukken terug te brengen tot overzichtelijke, goed toegankelijke visualisaties. Hij heeft een brede kennis waardoor hij goed verbanden kan leggen en de juiste aspecten naar voren weet te brengen. Het is heel prettig om met Martijn samen te werken. Hij is rustig en heel hulpvaardig. Niets is hem teveel om een mooi resultaat neer te zetten.
– Monique de Boer, The Change Firm


Om uit te leggen hoe de hulp en zorg na een hartstilstand verloopt heb ik deze visual gemaakt voor de Hartstichting.

Helaas is er niet altijd iemand getuige van een hartstilstand om de hulpdiensten te waarschuwen. Er wordt volop nagedacht over innovaties die mensenlevens kunnen redden als er geen omstanders zijn. Deze visual geeft een denkrichting weer, die gebruikt kan worden om onderzoekers en ontwikkelaars te stimuleren om na te denken over oplossingen.

In opdracht van de Nierstichting heb ik voor de Taskforce Thuisdialyse (bestaande uit de Nierstichting, de Nierpatiëntenvereniging Nederland en de Nederlandse Federatie voor Nefrologie) een visuele samenvatting gemaakt van de stand van zaken.

De Hartstichting heeft een grote portefeuille van lopende en afgeronde onderzoeksprojecten. Om te zorgen dat onderzoekers optimaal samen kunnen werken, dat er geen dubbelingen in het onderzoek plaatsvinden en dat voor professionals in de gezondheidssector snel relevante informatie te vinden is over onderzoek, ontstond het plan om een soort dashboard in te richten waar alle informatie te vinden is. Ik heb een ontwerp gemaakt voor vormgeving en functionaliteit op basis van een grote dataset.

Om de ambitie te bereiken heeft KWF zogenaamde speerpunten bepaald: inhoudelijke onderwerpen waar een palet aan instrumenten voor wordt ingezet. Eén van deze onderwerpen is het vroegtijdig opsporen van kanker. De visuele samenvatting hierboven geeft aan waarom dit onderwerp zo belangrijk is, waar KWF zich op gaat richten
en welke activiteiten daarvoor ondernomen worden.

In 2020 is KWF Kankerbestrijding overgestapt op een nieuwe organisatiestructuur en werkwijze. Om zowel intern als extern uit te leggen wat de filosofie is achter deze ‘nieuwe’ organisatie en wat de doelen zijn heb ik dit gevisualiseerd.

Ik vond het een plezierige samenwerking, waarbij jij enerzijds vasthoudt aan je doel (dat de visual er komt) en anderzijds open staat voor zijwegen (bijvoorbeeld inhoud die verandert). Je balanceert netjes tussen het gedaan krijgen wat tot nu toe niemand lukt binnen de organisatie en het meenemen van de betrokkenen in het proces. Wat mij betreft zou je voor een volgende versie al eerder in het proces betrokken kunnen zijn om de stakeholders te begeleiden op één lijn te komen. Dat was nu je rol misschien niet, maar daar kunnen we wel wat hulp bij gebruiken…
– Marije Roozendaal, KWF Kankerbestrijding


De Theory of Change is een krachtig hulpmiddel bij het vaststellen van een strategie. In samenwerking met Sjoerd van Loon en Carla van Laer (KWF Kankerbestrijding) heb ik op basis daarvan de KWF Impact Tool ontwikkeld. Dit model is een verdere, praktische, uitwerking van de Theory of Change en in bovenstaande visual kort samengevat. Ook heb ik een korte video gemaakt over wat de Theory of Change is, hoe de KWF Impact Tool hierop voortbouwt en hoe dit model toe te passen in de dagelijkse praktijk. Met dank aan Sjoerd van Loon en Carla van Laer! Deze video is hier te vinden.

Om het principe van de Theory of Change toegankelijker te maken heb ik deze ook nog kort samengevat in bovenstaande visual.

Voordat giften aan gezondheidsfondsen, zoals de Hartstichting, aan onderzoek besteedt kunnen worden, wordt een zorgvuldige afweging gemaakt van de projecten die daarvoor in aanmerking komen. Deze visual laat zien hoe dit proces verloopt en wanneer (grote) gevers geïnformeerd worden.

De Corona-pandemie in 2020 raakt kwetsbare patiëntengroepen, zoals ook kankerpatiënten, hard. Omdat het belangrijk is dat mensen met symptomen die op kanker zouden kunnen wijzen en kankerpatiënten die behandeld worden wél naar hun zorgverlener blijven gaan heeft KWF Kankerbestrijding een campagne gestart met daarin deze visual.

Zomaar een grappige animatie over de kracht van visual consultancy…

Het verschil is tussen registratie-gebaseerd onderzoek en traditionele klinische studies is niet iedereen duidelijk. Deze visual laat het zien.

Iedereen – althans, in de wereld van onderzoeksbeleid 😉 – gebruikt
de begrippen ‘implementatie’ en ‘valorisatie’. Maar wat betekenen deze eigenlijk en hoe verhouden deze zich tot elkaar? Deze visual legt het uit.

Het begon met de vraag “kun je een plaatje maken voor ons rapport?”. Het eindigde met de complete vormgeving van de ‘Trendanalyse Palliatieve Zorg’ van een werkgroep bestaande uit
de Associatie Hospicezorg Nederland (AHzN), Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg Nederland (VPTZ Nederland), KWF Kankerbestrijding en Coöperatie Palliatieve Zorg Nederland (PZNL). Op de website Palliaweb is het complete rapport te vinden dat ik voor een
goede leesbaarheid interactief heb vormgegeven.

Comments are closed.